Julkaisut

ReiNo-hankkeen toimet tuottavat tulosta

Julkaistu 11.12.2025 Muokattu 11.12.2025
Kesäkuussa otettu kuva, jossa järvellä on kahdessa kanootissa on yhteensä neljä henkilöä. Kanoottien taustalla näkyy vasemmalla ranta lähempänä, oikealla ranta on kauempana.

ReiNo-hankkeen eli Rethinking North – Ympärivuotisuus matkailun menestystekijäksi -hankkeen toimenpiteet ovat alkaneet tuottaa tulosta, josta osoituksena on tavoitteen mukainen alueen kansainvälisen matkailun tasainen kasvu vuodesta 2023 lähtien. Sekä matkailijamäärät että yöpymiset ovat kasvaneet 

Kansainvälisen matkailun kasvu oli erityisen voimakasta vuoden 2025 alussa. Tammikuussa ulkomaalaisten yöpymiset lähes nelinkertaistuivat tammikuussa ja yli kaksinkertaistuivat helmikuussa. Tilastoidut ulkomaalaisten yöpymiset olivat tammikuussa 2024 yhteensä 648 ja vuotta myöhemmin 2 912. Helmikuussa vastaavat luvut olivat 1 636 ja 3 525. 

– Luvut viittaavat merkittävään matkailun talvikauden vahvistumiseen, todennäköisesti lisääntyneen markkinoinnin ja uusien kansainvälisten matkanjärjestäjien kanssa tehdyn yhteistyön ansiosta, projektikoordinaattori Olga Kannoeva kertoo. 

Kasvu on jatkunut maaliskuu–huhtikuussa, ja se viittaa talven sesongin pidentymiseen, esimerkiksi hiihto- ja revontulimatkailun kasvun kautta.  

Ulkomaalaisten matkailijoiden kärkimaat ovat Saksa, Iso-Britannia, Hollanti ja Ranska. Nousevia markkina-alueita ovat Tšekki, Belgia ja Sveitsi. 

Nostoja hankkeen toimenpiteistä 2025 

Keväästä 2025 lähtien ReiNo-hankkeessa on tapahtunut paljon. 

Toukokuussa 2025 järjestettiin paikallisille matkailuyrittäjille netissä kolme työpajaa digitaalisen löydettävyydestä ja matkailupalveluiden tuotteistamisesta. 

Kesäkuussa Suomussalmella vieraili kansainvälisiä matkanjärjestäjiä Belgiasta, Saksasta, Ruotsista ja Slovakiasta. 

Elokuussa toteutettiin Hossan alueella laaja mediatuotanto. Videoiden ja valokuvien teemana oivat outdoor-aktiviteetit ja Hiljainen kansa. Lisäksi järjestettiin kaksi somevaikuttajavierailua: toinen oli kotimainen, asuntovaunun kanssa matkustava suomalainen vaikuttajapariskunta, ja toinen saksalainen somevaikuttaja, joka on vieraillut alueella aiemminkin. Saksalaisen vaikuttajan kanssa tutustuimme hänen yleisölleen vielä tuntemattomiin kohteisiin, kuten Raatteen tiehen, Hossan kalastukseen ja luksusmajoitukseen. 

Syyskuussa projektikoordinaattori ja matkailuasiantuntija osallistuivat Tanskassa järjestettyyn matkailualan ammattilaisten workshopiin, jossa tavattiin kansainvälisiä matkanjärjestäjiä. Lokakuussa vastaava tapahtuma järjestettiin Kolilla, ja sen yhteydessä Suomussalmella vieraili matkanjärjestäjiä Espanjasta, Italiasta, Belgiasta ja Australiasta. 

Tulossa 

Syksy on ollut myös tulevaisuuden suunnittelun aikaa. Talven 2025–26 aikana osallistutaan matkamessuille Hollannissa ja Suomessa. Pieniä markkinointikampanjoita verkossa toteutetaan Hollannissa ja kahdessa saksalaisessa matkailulehdessä julkaistaan artikkelit. Tammikuussa 2026 järjestetään myös matkanjärjestäjien vierailu Matkamessujen yhteydessä. Kevääksi 2026 on suunnitteilla useiden eurooppalaisten somevaikuttajien vierailuja alueella.

Edellä mainittujen lisäksi toteutetaan matkailudigikartta Visit Suomussalmen nettisivuille tukemaan ja parantamaan matkailijoiden palvelujen hakua ja reittien suunnittelua. Helmikuussa pyritään järjestämään kuvauksia Suomussalmen talvi-imagosta.

Lisätietoa 

Hankkeen sivulle: https://suomussalmi.fi/fi/elinvoima/hankkeet/rethinking-north-ymparivuotisuus-matkailun-menestystekijaksi 

René Schwarzin Instagram-tilin löytää tunnuksella @finntouch ja blogin osoitteesta https://www.finntouch.de

Matkabloggaajat: https://www.instagram.com/lindmaneva/ ja https://www.instagram.com/damonbeckford/ 

 

Jaa sivu: