Julkaisut

Aarteita ja muistoja – Suomussalmen lukion avoimet ovet keräsivät väkeä muistelemaan

Julkaistu 28.4.2025 Muokattu 28.4.2025

Suomussalmen lukion avoimet ovet 26. huhtikuuta 2025 keräsivät runsaasti väkeä. Monet entiset lukiolaiset tulivat sanomaan jäähyväisiä nykyiselle lukiorakennukselle ja jakamaan muistojaan menneiltä lukioajoiltaan. Iloinen puheensorina täytti koulun käytävät.

Tapahtuman avasi kunnajohtaja Erno Heikkinen, joka toivotti osallistujat tervetulleiksi.

Puheessaan Heikkinen muisteli omia aikojaan Suomussalmen lukiossa. Hän korosti nuoruuden hetkien yllättäviä merkityksiä ja muistutti, kuinka lukio on ollut monille paikka, jossa vastuuta otetaan omaan opiskeluun ja tulevaisuuteen. Heikkinen viittasi myös lukion siirtymiseen uuteen aikakauteen, kun se elokuussa liittyy Ruukinkankaan yhtenäiskouluun. Vaikka vanha rakennus jää historiaan, sen arvo mitataan vuosikymmenten opetustyössä ja nuorten kasvussa. Lukion toiminta ei kuitenkaan pääty, vaan se jatkuu kehittyen ja sopeutuen nykypäivän tarpeisiin.

- Suomussalmen lukio on osoittanut, että se on enemmän kuin vain fyysinen rakennus – se on yhteisö. Suomussalmen lukion ainutlaatuisuutta on, että täällä opettajat tuntevat opiskelijat ja jossa nuoret voivat kasvaa omassa tahdissaan, turvallisesti ja kannustavasti. Erno Heikkinen.

Rehtori Julia Pohjanoja-Kela johdatti yleisön mielenkiintoiselle katsaukselle lukion historiaan, muistellen koulun tärkeimpiä hetkiä ja virstanpylväitä.

Myynnissä oli todellisia aarteita: vanhoja koulukirjoja, koulun välineistöä ja nostalgisia kamppeita, jotka herättivät lämpimiä tunteita. Huutokauppa kävi vilkkaana, ja monelle osallistujalle tämä oli oiva tilaisuus hankkia itselleen pieni pala lukion historiaa. Päivän aikana oli mahdollista ostaa myös runsaasti valmiiksi hinnoiteltuja tuotteita.

Lukion yrityskurssin kahvio tarjosi herkullisia makupaloja, ja koko tilaisuus oli oiva tilaisuus juhlia koulun merkittävää roolia paikallisyhteisössä. Avoimet ovet toivat yhteen entisiä ja nykyisiä opiskelijoita.

 
Jaa sivu: