ReiNo-hankkeen kuulumisia
Julkaistu 28.4.2025 Muokattu 28.4.2025
Rethinking North – Ympärivuotisuus matkailun menestystekijäksi -hankkeessa, jota lyhyemmin kutsutaan ReiNo-hankkeeksi, tehdään paljon yleisölle näkymätöntä taustatyötä. Alueen tunnetuksi tekeminen on pitkäjänteistä, isotöistä ja kallistakin.
Hankkeen avulla autetaan paikallisia matkailuyrittäjiä ja autetaan heitä kohtaamaan ulkomaalaisia matkanjärjestäjiä ja -vaikuttajia.
Parhaillaan hankkeessa valmistellaan paikallisille matkailuyrittäjille suunnattuja työpajoja tuotteistamiseen ja nykyaikana yrittäjille tärkeään digitaaliseen löydettävyyteen. Hanke vastaa työpajojen järjestelyistä ja hankkii osaavat kouluttajat. Videoita ja kuvia on hankinnassa markkinointitarkoituksiin.
Kesäkuussa (9.6.2025) järjestetään iso matkanjärjestäjien tutustumismatka FAM (familiarization trip) Helsingissä, jonka jälkeen heti seuraavana päivänä hanke järjestää pienemmälle ryhmälle matkanjärjestäjiä Suomussalmella nk. Post Tourin alueelle.
Matkailijakysely avoinna
Matkailijakysely on avattu verkossa huhtikuun alussa ja se on auki peräti vuoden ajan, maaliskuun loppuun 2026. Kyselyn avulla kartoitetaan Suomussalmen matkailijoita, mistä he tulevat ja mitä he tekevät alueellamme.
Pre Tour Suomussalmelle
Matkailun ammattikielessä pre tour tarkoittaa matkanjärjestäjien tutustumistapahtumaa (FAM) edeltävää, lyhyttä tutustumismatkaa jollekin alueelle tai kohteisiin.
Kannoeva ja Borén johdattivat huhtikuun alussa kolmen päivän ajan 7 matkanjärjestäjää Espanjasta, Hollannista, Tanskasta, Unkarista ja Virosta tutustumismatkalle elämyksiin ja yrityksiin Suomussalmelle ja Hossaan.
– Elämyksistä vaikuttavin oli ilta Öllörijärven rannalla, koska näimme upeat revontulet. Kainuun Luontoretket tarjosi jännittäviä talviaktiviteetteja, kuten läskipyöräilyä lumisilla poluilla ja pilkintää. Tutustuimme myös Norwiden tarjoamiin ulkoiluaktiviteetteihin ja Hossan Lumon majoitus- ja palvelutarjontaan. Hossa-Kylmäluoma Retkeilykeskus vastasi majoitus- ja ruokapalveluista.
Muita vierailukohteita olivat Korpiporon porotila, Hotelli Kiannon Kuohut, Hiljainen kansa ja Niittykahvila.
– Yritykset hoitivat hommansa hyvin, joten ne saivat osallistujilta runsaasti kiitettävää palautetta, projektikoordinaattori Kannoeva kertoo.
Kuvia kansainvälisten matkanjärjestäjien tutustumismatkalta Suomussalmelle. Kuvat: Olga Kannoeva.
Huhtikuun alussa Kemin Winter Fun Workshop
Heti kolmen tiiviin pre tour -päivän jälkeen hankkeen projektipäällikkö Olga Kannoeva osallistui yhdessä Suomussalmen matkailuasiantuntija Joonas Borénin kanssa Winter Fun Workshopiin Kemissä.
– Esittelimme Arctic Lakeland Kainuu -aluetta yhdessä Kajaani–Oulujärven sekä Kuhmon edustajien kanssa. Visit Suomussalmi herätti kiinnostusta kansainvälisten matkanjärjestäjien keskuudessa, projektikoordinaattori Olga Kannoeva kertoo workshop-tilaisuudesta.
– Tapahtuman aikana tapasimme yhteensä 22 kansainvälistä matkanjärjestäjää USA:sta, Euroopasta (mm. Espanja, Italia, Hollanti, Ruotsi ja Tanska) ja Aasiasta.
Suurin osa kansainvälisistä tapahtumaan osallistuneista ulkomaisista matkanjärjestäjistä joko jo myy tai haluaisi myydä Suomea ympärivuotisena kohteena. Matkanjärjestäjien asiakkaat olivat pääasiassa pieniä ryhmiä tai yksittäisiä matkailijoita (FIT – Free Independent Travelers).
– Vain harva matkanjärjestäjistä oli kiinnostunut luksusmajoituksesta, joten Hossa–Suomussalmen alue sopii heille hyvin tarjonnaltaan ja tasoltaan.
Jokaiselle matkanjärjestäjälle toimitettiin Visit Suomussalmen tuotemanuaali ryhmähintoineen – joko painettuna versiona tai muistitikulla.
Jälkeenpäin matkanjärjestäjille on lähetetty heidän pyytämiään yhteystietoja, tuotemanuaali tai muuta vastaavaa materiaalia.